Tuesday, August 26, 2008

happy ramadhan month..lets muhasabah,..

Saya solat lima waktu tapi.....Ingat pada Allah hanya lima waktu itu sajaDan pada masa lainnya saya lupa padaNyaJika Sholat saya 10 minit , maka cuma 10 minit itu saja ingat pada NyaMungkin dalam 10 minit itu pun saya masih ingat selain daripada Nya.Sujud, rukuk, iktidal dalam solat saya masih kosong...
Saya solat lima waktu tapi....Saya tidak bersyukur pada NyaPadahal dulunya saya amat susah,Allah yang memberi rezeki pada sayaDengan rezeki itu saya dapat membeli rumahDengan rezeki itu saya dapat menampung keluargaDengan rezeki itu saya dapat membeli kendaraan dan sebagainyaTapi.. hati saya masih belum puasSaya masih tamak akan harta dunia dan masih menganggap serba kekurangan
Saya solat lima waktu tapi....Saya masih menggunakan perkataan yang tidak sopan kepada teman temanSaya sering menyakiti hati merekaSaya sering menghina merekaSaya sering menghina keturunan dan bangsa mereka seolah olah keturunan dan bangsa saya saja yang paling baikPada hal saya sendiri tidak tahu persis tempat saya di mahsyar nanti
Saya solat lima waktu tapi....Saya masih sombong dengan ilmu yang saya milikiSaya masih sombong dengan amal perbuatan yang telah saya perbuatSaya masih sombong dengan ibadah yang saya lakukanSaya masih sombong dan menganggap sayalah yang paling pandaiSaya masih sombong dan merasa saya paling dekat dengan Allah SWT Dengan berbagai macam cara dan berbagai argumen saya berdebat mereka yang tidak sehaluan dengan saya.Padahal saya sendiri belum tahu, redhakah Allah SWT dengan apa yang telah saya perbuat itu?
Saya solat lima waktu tapi...Saya masih menggunakan ilmu hitam untuk menjatuhkan musuh-musuhkuSaya menggunakan wang bahkan harta serta pangkat dan kekuasaan untuk menjatuhkan manusia yang saya tidak suka
Saya solat lima waktu tapi....Saya amat bakhil dan kikir mengeluarkan wang untuk zakat dan sedekah kepada fakir miskin atau kepada anak yatim piatu kerena saya takut hartaku habis dan jatuh miskin
Saya solat lima waktu tapi....Saya masih menyimpan sifat dengki dan khianat kepada teman teman yang sukses dinaikkan pangkatnya atau dinaikan gajinya dan atau berhasil dalam usahanya, padahal mereka berusaha dan bekerja sungguh sungguh,tapi saya hanya bekerja seperti hidup segan mati tak mau!
Saya solat lima waktu tapi....Saya mengabaikan anak isteri yang kelaparan dan menderita di rumah,kerena saya merasa sebagai raja di dalam rumahtangga dan boleh berbuat sesuka hati
Saya solat lima waktu tapi...masih merungut dan mencaci maki bila saya ditimpa musibah, walaupun sebenarnya saya tahu sesuatu musibah itu datangnya dari Allah, kerana perbuatan dan sikap saya sendiriseharusnya saya sedar kepada siapakah saya mencaci maki itu?
Saya solat lima waktu tapi....Menuntut ilmu semata mata mempersiapkan diri untuk berdebat dengan orang lain atau untuk menduga keilmuan mereka dan sengaja mencari cari yang tidak sehaluan dengan saya, dan memaksa mereka mengikuti jejak langkah saya, padahal seharusnya saya sedar tujuan kita menuntut ilmu adalah supaya kita dapat berbuat amal soleh dan beribadah dengan khusyuk dan tidak melakukan syirik kepada Allah (mempersekutukan Allah SWT dengan yang lainnya)
Saya solat lima waktu tapi....Saya enggan melaksanakan serta kurang bahkan tidak faham dengan firman Allah SWT dalam Al Quran QS: 29 : (Al-Ankabut) : 45 yang artinya :-Bacalah apa yang telah diwahyukan kepadamu, iaitu Al Kitab (Al Quran) dan dirikanlah solat.Sesungguhnya shalat itu mencegah dari (perbuatan-perbuata n) keji dan mungkar.Dan sesungguhnya mengingat Allah (shalat)adalah lebih besar (keutamaannya dari ibadat-ibadat yang lain).Dan Allah mengetahui apa yang kamu kerjakan.Saya solat lima waktu tapi....]Saya tidak faham dan tidak tahu dan tidak menjalankan dengan benar firman Allah dalam QS 107. (Al Maa´uun) : yang artinya:-1. Tahukah kamu (orang) yang mendustakan agama ?2. Itulah orang yang mengherdik anak yatim3. dan Tidak menganjurkan memberi makan orang miskin4. Maka kecelakaanlah bagi orang-orang yang shalat5. (yaitu) orang-orang yang lalai dari shalatnya6. orang-orang yang berbuat riya7. dan enggan (menolong dengan) barang berguna.

No comments: